Årets spil 2019

Danmarks største boghandlerkæde, Bog & idé, med 125 butikker landet over, har for niende år i træk kåret Årets Spil i de tre kategorier ’familiespil’, ’børnespil’ og ’voksenspil’. I alle tre kategorier er sidste års vindere blevet vippet af pinden.

Årets vindere
Kreativiteten kommer på arbejde i den røde udgave af HINT, der er årets vinder i voksenkategorien. Gennem hints skal man få sine holdkammerater til at gætte ord i kategorier som ”typiske tatoveringer” og ”ting man kan træde på i gaden”. Det er bare vigtigt, at de ikke gætter på de forbudte, røde ord, som giver minuspoint. Det røde HINT er søsterspillet til det populære hvide HINT, der var årets voksenspil i 2015, 2016 og 2017. Ud over tale og mime tilfører den røde udgave både lyde og figurer som to nye hint-discipliner.

Hint hitter hos hele familien. Og nu kan små og store spille det populære spil sammen. Årets spil i familiekategorien er nemlig det nye Hint Junior. Spillets præmisser er de samme som i voksenudgaven, men gættekategorierne er tilpasset aldersgruppen 8+. Hint Junior indeholder desuden disciplinerne ’tegne’ og ’hintmojier’, som kan bruges, når man skal få holdkammeraterne til at gætte ord i kategorier som ”computerspil” og ”fabeldyr”.

I børnekategorien er det Dobble, der løber med titlen som årets spil 2019. Her er det hurtighed, gode reflekser og et skarpt øje der skal til, når der skal findes matchende symboler. Dobble indeholder fem små spil i ét og tager ca. 15. minutter at spille. Det egner sig til aldersgruppen 6+.

Forbrugerne bestemmer
For at komme i betragtning som Årets Spil, sender spilproducenterne deres bud ind til test og udvælgelse hos Bog & idé. Hele 40 forskellige spil har i år været med i opløbet.
Alle indsendte spil bliver vurderet af forbrugerpaneler svarende til de tre spilkategorier, og det er afgørende for testresultaternes troværdighed, siger Martin Kærgaard, der er Category Manager på spil og legetøj: ”Det er vigtigt, at det er målgruppen selv, som vurderer, om spillet lever op til forventningerne. Er reglerne til at forstå? Hvordan er underholdningsværdien? Det kan man først give et kvalificeret svar på, når man har siddet omkring brættet og oplevet spillet first-hand.”
Forbrugerpanelerne tildeler spillene stjerner fra 1-6. Spillene med flest stjerner vinder. Testpersonerne er fundet gennem 40 Bog & idé-forretninger spredt ud over hele landet.

Nærvær i en digital tid
Der er rift om danskernes tid og opmærksomhed. Især udbuddet af digitale spil er eksploderet. Ifølge Danmarks Statistik spiller halvdelen af danskerne spil på mobil, computer eller spillekonsol. Men det har ikke gjort glæden ved det klassiske brætspil mindre: ”Vi har konstateret tocifrede vækstrater på spil hvert år de sidste fem år. Og den tendens ser ud til at fortsætte i 2019,” forudser Martin Kærgaard.

Hos Bog & idé mener man især, at brætspillets evne til at samle familien gør det mere relevant end nogensinde: ”Som mennesker er vi omgivet af skærme og elektronik hele tiden. Familien kan faktisk sidde i hvert sit rum med hver sin skærm. Men brætspillet bringer familie og venner sammen. Ved spillebrættet får man en digital pause og giver plads til nærværet og fællesskabet,” mener Martin Kærgaard.

For yderligere information kontakt:

Indeks Retail A/S
Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør
Direkte: 76 75 20 50

Find pdf af pressemeddelelse her!