For første gang nogensinde: Bog & idé kårer ”Årtiets Spil”

Årets vindere

Den absolutte all-star kåring som Årtiets Spil går til strategispillet ”Sequence”. På andenpladsen følger ”Vildkatten”, mens klassikeren ”Matador” indtager tredjepladsen. Sequence blev opfundet helt tilbage i 1981 og kom i handlen første gang i 1982.

I Bog & idé er man ikke overrasket over, at det netop er Sequence, der løber med den særlige titel som Årtiets Spil: ”Sequence er en af vores helt store bestsellere, når det kommer til brætspil,” udtaler Category Manager for spil og legetøj hos Bog & idé, Martin Kærgaard. ”Det kræver noget specielt af et brætspil at holde sig relevant igennem et helt årti og Sequence er at finde i rigtig mange danske hjem. Vi vurderer dog, at markedspotentialet for Sequence er endnu større,” lyder det fra Martin Kærgaard.

For at kunne komme i betragtning som Årtiets Spil, har det været et ufravigeligt krav, at spillet er i handel og har været til salg over de seneste 10 år. Spillet behøver ikke at have været til salg hos Bog & idé i alle 10 år.

Ud over Årtiets Spil har man traditionen tro også kåret Årets Spil 2020, og i alle tre spilkategorier må sidste års vindere se sig slået.

Klassikerne kan stadig

I kategorien Årets Familiespil har klassikeren ”Den fortryllede Labyrinth” placeret sig i toppen. I brætspillet, som blev opfundet helt tilbage i 1986, kæmper deltagerne om først at få samlet deres skatte i en labyrint, hvor væggene flytter sig, så labyrinten hele tiden ændrer udseende. Et spil tager ca. 30 min. og henvender sig til aldersgruppen 8+.

I børnekategorien løber ”Myretuen” med titlen som Årets Spil 2020. Igen er der tale om et spil med flere år på bagen, som mange vil kunne genkende fra børnehaven eller SFO’en. Man kappes om at tage magten over myretuen, ved at fange modstanderens magnetiske myrer. Både strategi og held er nødvendigt for at komme først i mål, og spillet er derfor velegnet for hele familien. Et spil tager ca. 45 min.

På førstepladsen i kategorien Årets Voksenspil er det den originale udgave af selskabsspillet ”Det dårlige selskab”, som indtager førstepladsen. Her dyster deltagerne om at skabe de sjoveste og mest tossede sætninger, krydret med en god portion sort og upassende humor. En variation af heraf, ”Det dårlige selskab #3 - ekstra sort” er at finde på andenpladsen. Tredjepladsen har ’escape room’-spillet ”Exit – den forladte hytte” erobret.

Brætspil hitter i en ’corona-tid’

Brætspil er generelt en vare, som konsekvent er populær hos danskerne, men i Bog & idé har man oplevet et ekstra boost af salget under coronaen, hvor andre kulturtilbud lukkede ned, og alle blev opfordret til at blive hjemme.

”Under nedlukningen var der mange, som genopdagede glæden og hyggen ved brætspil. Det gav tydeligt ekko i vores salgstal,” fortæller Martin Kærgaard, som sagtens kan forstå danskernes glæde ved brætspil: ”Brætspillet har en samlende effekt og mange bruger det som en aktiv pause, hvor nærværet kommer i fokus. Og så er det jo en fantastisk måde at lege på, hvor man bruger hjernen, samarbejder, griner og er sammen som familie.”

Sådan kåres Årets Spil:

For at komme i betragtning som Årets Spil, sender spilproducenterne deres bud ind til test og udvælgelse hos Bog & idé. Det er ikke et krav, at spillet sælges i Bog & idé. Alle indsendte spil bliver vurderet af forbrugerpaneler svarende til de tre spilkategorier, så bedømmelserne bliver så troværdige som muligt. I testen tages der stilling til underholdningsværdi, hvorvidt det passer til målgruppen, om reglerne er til at forstå m.m. Forbrugerpanelerne tildeler spillene stjerner fra 1-6. Spillene med flest stjerner vinder.

For yderligere information kontakt:

Category Manager Martin Kærgaard, Indeks Retail A/S, mail: [email protected], Mobil: 25 41 26 66