Bog & idé reducerer forbruget af plastikposer med 62%

I februar 2019 indførte Danmarks største boghandel, Bog & idé, betaling på plastikposer. Det skete ud fra et ønske om at nedbringe forbruget af plastik. Et halvt år senere har initiativet båret frugt og forbruget af plastikposer i Bog & idé-butikkerne er nu mere end halveret.

Den miljømæssige belastning fra plastikposer fik tidligere på året boghandlerkæden Bog & idé til at indføre betaling på både små og store plastikposer i alle landets 125 butikker. På daværende tidspunkt fik kunderne i Bog & idé sammenlagt 4,4 mio. gratis poser med hjem hvert år, svarende til 35 tons plast. På blot et halvt år er forbruget reduceret med 62%.

”Da vi indførte betaling på poserne, havde vi et mål om, sammen med vores kunder, at nedbringe forbruget af plastposer med 20 tons i 2019”, fortæller Anders Dahl Iversen, der er markedschef i Indeks Retail, som er kædekontor for Bog & idé. ”Det mål har vi nu nået – og mere til.”

Prisen ikke afgørende
Forbruget af plastikposer er faldet med hele 21,7 tons siden Bog & idé i februar indførte en betaling på henholdsvis to kroner for en stor og én krone for en lille pose. Tidligere var posen en del af den gratis service i boghandlen. Hos Bog & idé mener man dog ikke, at det er prisen, som afholder kunderne fra at vælge plastikposen til.

”Det er et meget beskedent beløb, vi tager for vores poser. Så den store adfærdsændring tror vi nærmere bunder i en øget bevidsthed hos vores kunder; at de aktivt skal overveje, om posen nu også er nødvendig”, udtaler Anders Dahl Iversen. ”Samtidig er vi også selv blevet mere bevidste om posernes miljømæssige påvirkning. Det har været en vigtig øjenåbner.”

Overskuddet går til hjertesag
Bog & idé har ikke haft noget ønske om at tjene penge på salget af poser. I stedet har man valgt at støtte en sag, der ligger hjertet nær for Danmarks største boghandel. Helt konkret anvendes midler fra posesalget til at købe fripladser på Læseuniverset. Læseuniverset er kendt for at få børn med læsevanskeligheder til at knække læsekoden. Skolen fokuserer på små holdstørrelser og på at møde det enkelte barn, hvor det er. Læseuniverset samarbejder desuden med folkeskoler over hele landet.

For yderligere information kontakt:

Adm. direktør Marianne Lyngby Pedersen, Indeks Retail Mail: [email protected] Mobil: 20 23 59 36 Markedschef Anders Dahl Iversen, Indeks Retail Mail: [email protected] Mobil: 23 21 42 02

Find hele pressemeddelsen som pdf her