Trafiklys-beredskab skal sikre tryg julehandel i Bog & idé

Grønne, gule og røde dage

Helt konkret har Bog & idé på landsplan etableret nogle retningslinjer for henholdsvis grønne, gule og røde dage i butikkerne, hvor farverne er udtryk for kundestrømmen.

”På de grønne dage, hvor der ikke er flere kunder end normalt, følger vi som altid de almindelige retningslinjer med mundbind, god hygiejne, afstand, håndsprit, plexiglas ved kasserne og grundig rengøring”, forklarer Marianne Lyngby Pedersen. ”På de gule dage, hvor der i nogle timer om dagen er ekstra mange kunder, kan man komme ud for, at en medarbejder i gul vest vil have ekstra fokus på antallet af kunder i butikken og afstanden imellem dem.”

Endelig er der de røde dage, hvor der er ekstra meget pres på kundestrømmen. ”Her kan du som kunde komme ud for, at køen midlertidigt rykker uden for butikken. Det håber vi selvfølgelig, at der er forståelse for. For vi gør det med alles sikkerhed for øje”, understreger Marianne Lyngby Pedersen.

Kundetællere skal hjælpe de ansatte med at monitorere antallet af kunder i butikken, men der skal også en individuel vurdering til i de enkelte butikker: ”Ser vi på vores besøgsstatistikker fra tidligere år, er der faktisk kun få dage, hvor vi regner med at antallet af kunder potentielt overstiger det tilladte i forhold til antallet af kvadratmeter. Men én ting er de lovmæssige krav – noget andet er kundernes oplevelse af trafikken i butikken. Den er vi meget opmærksomme på,” lyder det fra Marianne Lyngby Pedersen.

Den ældre kundegruppe vokser online

Det er ikke kun i de fysiske butikker, at man i Bog & idé indstiller sig på en anderledes julehandel. Nedlukningen af landet i foråret fik nemlig mange ældre og dermed mere udsatte personer til at handle online: ”Ser man på besøgsstatistikken for vores webshop, bog-ide.dk, har vores andenstørste kundegruppe i år faktisk været gruppen 65+. Det er atypisk og skyldes helt sikkert den sundhedsmæssige situation i landet”, lyder det fra Marianne Lyngby Pedersen. ”Vi forventer, at tendensen fortsætter i julehandlen og har generelt forberedt os på en markant stigning i kundestrømmen online, bl.a. med ekstra kapacitet i kundeservice,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen.

Bog & idé er Danmarks største boghandlerkæde med mere end 110 butikker landet over. Årets travleste handelsdage for kæden er normalt Black Friday og de sidste fire-fem dage op til jul.

For mere information kontakt

Adm. direktør Marianne Lyngby Pedersen, Indeks Retail, mobil 20 23 59 36