Bog & idé trodser hårde odds for branchen og vækster endnu en gang

Trods generel tilbagegang i den hårdtprøvede bogbranche formår Bog & idé for tredje år i træk at skabe vækst i både de fysiske butikker og webshoppen.

Igen i år kan Danmarks største boghandler, Bog & idé, glæde sig over at virksomhedens omsætning vokser. Det på trods af at bogbranchen generelt har det svært og især mærker presset fra den stigende nethandel.

”Vi ser det som et tegn på styrke og nytænkning, at vi formår at tage markedsandele i et presset marked,” lyder det fra Marianne Lyngby Pedersen, administrerende direktør i Indeks Retail, som er kædekontor for Bog & idé samt de mindre kæder BOGhandleren og Legekæden.

Ifølge Markedschef i Indeks Retail, Anders Dahl Iversen, skal årsagen til væksten bl.a. findes i virksomhedens fokus på at nytænke samspillet mellem fysiske butikker og netbutik.

”Vi har formået at styrke synergien mellem vores fysiske butikker og vores webshop. Konkret ved vi, at hver gang der foretages ét køb i webshoppen, så udløser det seks besøg i vores butikker. Derudover bevirker vores særlige forretningsmodel, at webshoppen ikke blot driver trafik til butik men også indtjening. Det betyder, at kunderne faktisk støtter deres lokale boghandel, når de shopper online,” fortæller Anders Dahl Iversen.

Trafikken kommer bl.a. fra de mange såkaldte klik & hent-ordrer på webshoppen. Med klik & hent køber kunden varen på bog-ide.dk, men afhenter den i sin lokale Bog & idé-butik. Generelt set foretages 63 procent af alle køb på bog-ide.dk som klik & hent-ordrer. Derudover går en stor del af indtjeningen fra webshoppen til butikkerne. Bog & idés netbutik leverede i 2019 en vækst på 150 procent.

Mere legetøj og digitaliseret markedsføring

Væksten i Bog & idés fysiske butikker skal ifølge Anders Dahl Iversen også tilskrives det øgede samspil mellem Bog & idé og Legekæden. Der findes i dag flere såkaldte kombibutikker, som er både Bog & idé og Legekæden, og mange Bog & idé-butikker har fået mere legetøj på hylderne.

”Legetøjet har vundet godt indpas i vores butikker og understøtter det univers af fantasi og kreativitet som vi gerne vil tilbyde vores yngste målgrupper,” lyder det fra Anders Dahl Iversen. ”Legetøjet er desuden med til at styrke vores position som gavedestination.”

Endelig har Bog & idé over de senere år digitaliseret markedsføringen af kæden markant, hvilket ellers traditionelt set har været meget katalogdrevet.

”Det er vigtigt, at vi følger med tiden og derfor distribuerer vi færre kataloger end tidligere. Nu er det i høj grad data, der driver vores markedsføring, og vi tilpasser løbende vores digitale markedsføringstryk helt ned på lokalt niveau,” forklarer Anders Dahl Iversen.

Bog & idé er Danmarks største boghandlerkæde med mere end 100 butikker på landsplan.

For yderligere information

Markedschef Anders Dahl Iversen, Indeks Retail, mobil 23 21 42 02, mail [email protected]