Returnering af din vare

returnering
Bytteservice, returnering & reklamationsret

Bog & idé har 365 dages landsdækkende bytteservice, så har du fortrudt dit køb, eller har du mod forventning fået en beskadiget varer, bytter vi uden brok. Pas altid ekstra godt på den originale emballage. Vær opmærksom på, at varen ikke må være taget i brug, hvis den skal byttes, da dette formindsker værdien af varen. En vare købt hos Bog & idé eller via vores bog-ide.dk, kan byttes i samtlige Bog & idé landet over inden for 365 dage - bare den er i original og uskadt emballage og påsat byttemærke/kvittering. 

Har du fortrudt dit køb skal du blot give os meddelelse herom. 
Meddelelsen skal gives enten på mail kundeservice@bogogide.dk eller telefon 76 75 20 20. Du kan også vælge at benytte vores standardfortrydelsesformular og sende med retur. Se formularen nedenunder. Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen, uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.

Fortrydelsesformular

Følgende formular bedes udfyldt og vedlagt tilbagelevering af varer, hvis du ønsker at fortryde dit køb på bog-ide.dk og baghandleren.dk, bestilt til levering*. *Bemærk, at varer bestilt til afhentning i en af vores fysiske butikker, skal returneres til en sådan.

Kundeservice: 76752020
Telefonstider: mandag-fredag: 9-15

Mail til kundeservice:
E-mail: kundeservice@bogogide.dk
E-mail: kundeservice@boghandleren.dk


Returadresse Webshop:

Bog & idé
Mossvej 2
8700 Horsens

Mærk kuverten: 
Att. WEB-shoppen


Returformular (denne udskrives, udfyldes og sendes med returvaren!)

Jeg/vi meddeler herved, at jeg/vi ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med købsaftalen om følgende vare/-r:

Ordrenummer: ___________________ (Du finder ordrenr. På din kvittering, som du har modtaget via mail)

Skriv her hvilke(-n) vare(-r), du returnerer:

1. _______________________________________________________

2. _______________________________________________________

3. _______________________________________________________

4. _______________________________________________________

Bestilt den: ___________ Modtaget den: __________________


Kundeoplysninger:

Dit navn (fornavn/efternavn): ____________________________

Adresse: _________________________________________________

Dato: ____________________________________________________

Underskrift: ______________________________________________

Varer undtaget fortrydelsesretten

Fortrydelsesretten løber fra den dag, du har modtaget varen. Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag forlænges fristen til den følgende hverdag. I tilfælde af flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, men leveres enkeltvis, eller en vare, der leveres i flere partier, løber perioden fra modtagelsen af den sidste vare eller parti. E-bøger og e-lydbøger kan ikke fortrydes, hvis du har samtykket og anerkendt, at leveringen må ske med det samme.

Varer leveret med GLS eller Post Nord

Ved fortrydelse af køb kan du enten undlade at afhente varen, nægte at modtage varen eller returnere den til nedenstående adresse – du skal kontakte vores kundeservice, hvis du nægter modtagelse eller undlader at afhente varen. Ønsker du dine penge refunderet skal du returnere varen til os. Returpakken skal indeholde enten faktura eller en kopi heraf og være i væsentlig samme stand og mængde som ved afsendelsen. Ved tilbagelevering bør du sørge for, at varerne er forsvarligt indpakket. Du har nemlig selv ansvaret for pakken/varen, indtil vi modtager den. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer. Du skal selv betale udgifterne ved tilbagelevering af varen, når du fortryder.

Returnering

Returnering af dine varer

Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen. Ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind. Du bærer risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering. Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik. Hvis varen er prøvet udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi. For at modtage hele købsbeløbet retur, må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk butik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug.

Returnering af varer afhentet i butik

Ønsker du dine penge refunderet, skal du medbringe bon eller kopi af din faktura/kvittering. 

Ved returnering af din vare 

Husk, at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage, og husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger. Når vi modtager varen, tjekker vi den, og du får tilbagebetalt det beløb, du har indbetalt til os ved købet. Beløbet bliver altid overført til samme betalingsmiddel, som du betalte købet med. Har du f.eks. betalt med kort, tilbageføres købsbeløbet til det betalingskort, du brugte ved købet. Du skal vedlægge en kopi af ordrebekræftelsen eller anden dokumentation for dit køb.

BEMÆRK:
Du kan miste dit købsbeløb, helt eller delvist. Det sker, hvis varens værdi er forringet, fordi:

  • du reelt har taget varen i brug
  • den er blevet beskadiget, mens du havde ansvaret for den
  • du har håndtereret varen på anden måde, end det var nødvendigt, for at du kunne fastslå varernes art, egenskaber og den måde, som de fungerer på.
  • du har ikke fulgt de begrænsninger i fortrydelsesretten, der følger af plombering, varetype mm.

Varer købt i fysiske butikker, ombyttes i overensstemmelse med datoen på byttemærket. Her ydes 365 dages byttegaranti.

Reklamationer

Købelovens mangels-regler kan finde anvendelse på varekøb. Når du handler på bog-ide.dk har du selvfølgelig 24 måneders reklamationsret. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Det er et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

Reklamationsvarer sendes til:

Bog & idé
Mossvej 2
8700 Horsens

Mærk pakken: Att. Reklamation

Vi har brug for følgende information, når du sender varen til os: Når du returnerer varen, bedes du oplyse, hvad problemet er, så detaljeret som muligt. Brug gerne vores reklamationsskema, som du kan se nedenfor. Det er ikke et krav, men det letter vores sagsbehandling, og minimerer ekspeditionstiden for reklamationen.

Reklamationsskema (dette udskrives, udfyldes og sendes med reklamationen!)

Jeg/vi meddeler herved, at jeg/vi ønsker at gøre reklamationsretten gældende i forbindelse med købsaftalen om følgende vare/-r:

Ordrenummer: ___________________ (Du finder ordrenr. På din kvittering, som du har modtaget via mail)

Skriv her hvilke(-n) vare(-r), du reklamerer:

1. _______________________________________________________

2. _______________________________________________________

3. _______________________________________________________

4. _______________________________________________________

Problemet med varen/varerne: __________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

Bestilt den: ___________ Modtaget den: __________________


Kundeoplysninger:

Dit navn (fornavn/efternavn): ____________________________

Adresse: _________________________________________________

Dato: ____________________________________________________

Underskrift: ______________________________________________

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller lignende.


Hvor hurtigt bør du reklamere? 

Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig. Du kan reklamere ved at kontakte os via mail til kundeservice@bogogide.dk eller telefonisk på 7675 2020. Vi refunderer rimelige fragtomkostninger. Er reklamationen berettiget, refunderer vi naturligvis dine (rimelige) fragtomkostninger.

Tilbagebetaling af købsbeløbet

Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.