Konkurrencen er slut!!!! Rim og remser

Hos Bog & idé vil vi gerne være med til at give børn lysten til at udforske og lege med sproget. Derfor lavede vi en konkurrence, hvor vi inviterede børn til at lave deres eget rim eller remse. Nedenfor kan du se de mange sjove rim og remser, som blev sendt ind til os. De to røde rim er vinderne i konkurrencen. Tillykke til Maggie og Hjalte, som begge er 6 år gamle! 

  1. Vi rimer og vi remser Vi fimser og vi fjamser Når vi sammen åbner bogen Vi hygger os i krogen.
  2. Jeg er et geni til det jeg kan li..
  3. Jeg har en kat Som bor i en hat Katten hedder Cortona og hun kan godt li soda -vand
  4. Skal vi være venner Og børste vores tænder En for alle og alle for en Så blir hver en tand nemlig ren.....
  5. Summe, summe lille bi, sikke dog et summeri, når du cirkler op og ned i mit vilde blomsterbed. Flyv tilbage til din dronning for at lave mig lidt honning. For jeg bli'r så sommerglad, når jeg får en honningmad.
  6. Ide og bog - så bli’r man klog. Vil du vide hvad - så læs dig glad
  7. Den kæmpe store sorte bjørn Stod på lur bag en busk af tjørn Den lod til at være hård som en nød Men faktisk var den bare blød og sød en bog som er sjov, hvis min mor gi`r mig lov til at læse, så vil jeg ikke blæse, til bogens blade
  8. Jeg tog til Hillerød Og spiste morgenbrød Hvor min mor Venter på sit kontor.
  9. Helle bæk så en sø
  10. Halfdan altid på farten med farsen farsen med styr på farten Rasmussen altid flyve med tyve tyve med styr på at flyve
  11. Lille Lise sad på gulvet fik en splint i numsehullet lægen kom og trak den ud puh hvor så den venlig ud.
  12. Vi elsker vores børnebørn forældrene tager en stor tørn. vi hygger og læser mens vinden blæser. Hos Bog & Idé vi søger efter de allerbedste bøger
  13. Hvis temperamentet er ved at komme i kog Så vi os stille med en bog.  Så er det nemlig rart at slappe af og komme med i fart.  Vi læser ofte eventyr da vi elsker gode historier og skøre fabeldyr.
  14.  Hvis temperamentet er ved at komme i kog Så sætter vi os stille med en bog.  Så er det nemlig rart at slappe af og komme ned i fart.  Vi læser ofte eventyr da vi elsker gode historier og skøre fabeldyr.
  15. Alle børn skal lære at sige ord  For ellers siger de ikke spor  Det kan gøres ved at rime Så de kan grine  Det kan gøres ved en remse Så er de ikke til at bremse  Bare leg-syng og dans dette er godt for deres sproglige sans
  16. Put put Prut prut Elsker dig Elsker dig Sov godt Vi ses i morgen
  17. Margrethe hedder vores dronning,  hun kan godt lide at spise honning.
  18. Mine børn vil ikke rydde op, Så nu har mor fået nok. Nu kan de få en bog, Så bliver de i det mindste klog. Jeg håber jeg vinder, Så de sjov i bøgerne finder.
  19. November, da får vi et barnebarn.  Jeg strikker og bruger en masse garn. Men strikning kan gøre en baby bange. I stedet skal vi synge mange sange, og vinder vi, takker vi tusinde gange. 
  20. Hej med dig vil du ud og leg Vi kan godt lege du og jeg Og sammen synge shubi Dubi dej Kom nu bare ud og leg
  21. Frederik og farmor elsker at hygge Så kan vi læse, lege og bygge måske synger vi  en sang til at sætte legen igang., men en ting er både sikkert og vist dagen skal altid sluttes til sidst med en dejkig  bog til godnat så gode drømme rigtig kan få fat.
  22. En - To - Ti  Giraffen slog en ski’ Trillede ned ad Bakken Fik en lort i nakken Troede det var Blommer Gemte dem til sommer
  23. Alle børn og voksne elsker dyr, men det kan gi et voldsomt postyr, når de igennem huset vandrer,  kommer de voksne oftest på andre tanker.
  24. Jeg en pige på snart de syv Det er uden lyv Jeg elsker og feste  Dog uden heste Slik og kager  Det er noget der smager
  25. Munden kan være fuld af slim,- Munden kan være fuld af rim Når vi rimer,- er der en klokke der kimer vi har så godt af at lære, at ord faktisk kan være  Magt,- glæde,- smæk og leg  De kan vise den forkerte og rette vej :-)
  26. Når man er gæst i det vilde vest  er det bedst  at være til hest
  27. Hornuglerne fra Uglereden har lavet 2 rim:  Musen leger med katten Katten tryller med hatten Ud kommer kaninen hoppende på batten Dette skete om natten  Jeg sidder i min bil Jeg kører med et smil For jeg skal købe en pil Og gerne en fil
  28. En and gik med en mand, og faldt i en spand.  Så faldt de i noget vand, og kunne se land
  29. Mel: i min klasse. Vi er glade I Annagade Her er fyldt med sjov og leg Vi kan synge Vi kan gynge Her er plads til dig og mig Åh hvor er der sjovt i Annagade Her i vores skønne "prutpalads" Nogen gange laver vi ballade Og vi gi'r den altid gas
  30. Rimet skal synges på melodien ‘ Den lille Ole med paraplyen’.  Den lille ugle med store øjne Den sad på grene Og de var nøgne For alle blade var faldet af  Ja det ku’ uglen slet ikke ha’.
  31. En klovn er glad i sit cirkus, Han hopper og danser og laver sjov, Hans næse er rød som en stor tomat, Og når han falder, bliver han flov.
  32. Bim-bam-busse. Grim det er en tusse. Det eneste den snakker om  - det er at blive smuk og ung. Bim-bam-busse.  
  33. Der var en mand fra et andet land han havde ondt i sin tand han havde også en spand der var fuld af vand
  34. Jeg var fyldt af glæde fordi jeg skulle æde  så jeg satte mig på et sæde  der jeg var færdig med at spise kyssede jeg lise  på sin højre kind og så sagde hun forsvind
  35. Dragen Otto vandt i lotto. Købte sig et kæmpe slot, Ej hvor var det altså flot. Dragen flyttede ind med Felix, husk kodeordet, det er Velix.
  36. Jeg kan se en sol  Fra min stol.  Der er en mus I mit hus. Der er en sky I min by. Og der er vand  I mit land!

Styrk barnets sprog

Sange, rim og remser er særligt gode til at styrke børns sproglige udvikling, blandt andet fordi ord huskes nemmere, når de kombineres med rytme. Små børn kan ofte være med til at synge og fremsige sange og rim, før de kan lave hele sætninger eller fortæller noget selv. Også fordi sange, rim og remser er tekster, man vender tilbage til igen og igen. 

I sange, rim og remser er det ikke kun hvad vi siger, men også hvordan vi siger det. Derfor får børnene også en oplevelse, hvor flere sanser kommer i spil. Ord og rytmer kan altså både nydes og øge den sproglige bevidsthed på en legende måde.