Meyer regler
Meyer
Meyer er et klassisk og utroligt populært terningespil, der kombinerer held, hukommelse, og frem for alt – bluf. Det er et spil, der skaber masser af latter og spænding rundt om bordet. Er du klar til at bluffe dig til sejr, eller kan du gennemskue modstandernes løgne? Her får du en komplet guide til, hvordan du spiller Meyer.
Meyer kort fortalt
Meyer er et terningespil, hvor det handler om at slå en højere kombination end den foregående spiller uden at blive afsløret i at bluffe.
Spillet spilles med to terninger og et bæger til at skjule terningerne. Deltagerne skiftes til at slå og annoncere en værdi, som den næste spiller skal overgå. Kernen i spillet ligger i, at du ikke behøver at fortælle sandheden – men din løgn kan blive afsløret!
Derudover kan I hver især have en terning, der viser jeres point. Terningen starter med at vise seks øjne, men hvor hver straf, du modtager, skal du gå et niveau ned, dvs. fem øjne, fire øjne osv. Når du ikke længere, kan gå et niveau ned, er du ude af spillet.
Meyers terningkombinationer
I Meyer har terningekast en specifik rangorden, hvor nogle kombinationer er stærkere end andre. Værdien af terningerne nævnes som det højst mulige, dvs. at slår du 4-3, annoncerer du værdien som 43 og ikke 34.
Rangordning fra lavest til højest
Enkelt slag er alle slag, der ikke er et par eller et særligt slag. Her tæller den samlede værdi af terningerne. Jo højere sum, desto bedre. Eksempler: 2-3 = 32, 2-4 = 42 og 5-6 = 65
Par er to terninger med samme værdi. Et par er stærkere end et enkelt slag. Jo højere par, desto bedre. Eksempler: To 1’ere, to 2’ere, to 6’ere (det højeste par).
Særlige slag er Lille Meyer (3-1) og Store Meyer (2-1). Lille Meyer er højere end alle enkelte slag samt alle par, mens Store Meyer er det absolut højeste slag i spillet. Store Meyer slår alt andet.
Sådan spiller du Meyer
Meyer regler
Spillet handler om at eliminere de andre spillere. En spiller ryger ud, når vedkommendes point-terning ikke længere kan gå et trin ned.
Spillets gang
Den første spiller (ofte udpeget tilfældigt) er "giveren". Giveren slår de to terninger skjult under bægeret og kigger på resultatet uden at vise det til de andre.
Giveren annoncerer et slag til den næste spiller (med uret). Det annoncerede slag skal være lig med eller højere end det, man faktisk har slået. Man må dog gerne bluffe og annoncere et højere slag, end man har. Det er ikke tilladt at annoncere et lavere slag, end man har slået.
- Eksempel: Har du slået 4-3 (43), må du sige 65, par 2, Meyer osv. Du må ikke sige 41.
Den næste spiller har nu to valg:
- Tro på værdien og slå videre: Spilleren slår med terningerne og skal annoncere et slag, der er højere end det, den forrige spiller annoncerede. Man kan enten bluffe eller slå et reelt højere slag. Her er det også tilladt at slå med terningerne og sige ”dét eller derover” uden at tjekke efter. Hvis næste spiller løfter bægeret, og værdien ikke er enten det samme eller højere som senest annonceret, er det spilleren med påstanden, der får en straf.
- Udfordre: Spilleren tror ikke på den annoncerede værdi. Den, der udfordres, skal nu afsløre sine terninger.
- Bluff: Hvis det viser sig, at spilleren, der annoncerede, bluffede, får blufferen en straf
- Sandhed: Hvis det viser sig, at spilleren, der annoncerede, talte sandt, får udfordreren en straf
En straf tildeles til den spiller, der enten bluffede og blev afsløret, eller som udfordrede en spiller, der talte sandt. Spillet fortsætter, indtil kun én spiller er tilbage.
Vigtige regler og nuancer
- Den første spiller (giveren) kan altid starte med et hvilket som helst slag. Vedkommende skal ikke overgå noget.
- En "Meyer" (2-1) kan aldrig overgås. Hvis nogen slår Meyer og annoncerer det, kan den næste spiller kun vælge at "kigge" (udfordre). Hvis de kigger, og det var ægte Meyer, får de straf. Hvis det var et bluf, får blufferen straf.
- Bordet rundt: Spillet fortsætter med, at terningerne sendes videre, og der annonceres højere og højere slag, indtil nogen enten modtager en straf eller en spiller ryger ud.