Peter Pedel fylder 75 år

Peter Pedal

Den første Peter Pedal bog blev i første omgang udgivet i New York under navnet Curious George. Senere er bøgerne blevet udgivet på en lang række sprog, herunder også på dansk som Peter Pedal.

Forfatterne bag Peter Pedal er parret Hans Augusto Rey og Margaret Rey. Det kom sammen på idéen om Peter Pedal – de delte det op således, at Margaret stod for teksten, og Hans Augusto lavede illustrationerne. Hans Augusto Reyersbach (f 1898) og Margarete Elisabethe Waldstein (f 1906) var oprindeligt fra Hamborg. Parret fandt sammen i Brasilien efter at være flygtet fra det Nazi-ramte Tyskland, da de begge var af jødiske familier.

Peter Pedal er blevet en kulturarv og er efterhånden blevet læst af mange generationer. Jeg kan selv huske at have fået læst Peter Pedal – det var spændende at se, hvad den nysgerrige Peter Pedal nu havde fundet på. Jeg synes det er så hyggeligt og jeg nyder, at jeg kan læse nogen af de bøger op for min datter, som jeg selv fik læst op som barn. Har du læst Peter Pedal som barn?

Jubilæumsbøger

1. Peter Pedal og byfesten og tre andre historier – udkommer d. 4. april

2. Peter Pedal i Zoologisk have og tre andre historier – udkommer d. 4. april

3. Peter Pedal besøger en chokoladefabrik og tre andre historier – udkommer d. 4. april

Disse tre bøger indholder hver 4 søde og sjove historier med den nysgerrige abe Peter Pedal samlet i hver sin bog. Bøgerne koster hver 79,95 kr.

4. Peter Pedals store ordbog – En farvestrålende ordbog for de små med den lille nysgerrige abe, Peter Pedal. Indeholder mere end 400 ord, som er er inddelt i forskellige emner. Bogen koster 99,95.

5. De allerbedste historier om Peter Pedal – Et stort, flot jubilæums-samlebind med de allerbedste historier om Peter Pedal. Bogen indeholder 12 klassiske historier. Bogen koster 249,95.

Du kan købe alle bøgerne i din lokale Bog & idé butik eller i netbutikken.

Køb Peter Pedal hos Bog & idé

Se hele udvalget på webshoppen eller i din lokale Bog & idé-butik