Bog & idéBøger

Skærmen forringer børns læsefærdigheder

Giv skærmen timeout

Det er vigtigt, at børn lærer at begå sig digitalt i en digitaliseret verden. Men en ny, stor undersøgelse viser, at det faktisk går ud over læsefærdighederne, hvis børnene skifter papirbøgerne for meget ud med læsning på skærme. Læs hele artiklen om undersøgelsen nedenfor...



Giv skærmen timeout

Skærmen er hård for øjne og hjerne

Der er ifølge undersøgelsen flere årsager til, at regelmæssig læsning af elektroniske tekster kan have en negativ effekt på børnenes læsekompetencer. F.eks. påvirker det at ’scrolle’ læseforståelsen og giver en oplevelse af nedsat orientering i teksten. Eleverne bliver også forstyrrede af pop-ups og reklamer, hvis de læser på et device (enhed), der har forbindelse til internettet. Derudover mister de fornemmelsen for det materiale, de fysisk sidder med, når de skifter papir og bøger ud med en skærm.

En anden undersøgelse fra 2013 har også undersøgt, hvor meget vi forstår og husker, når vi læser en tekst på en skærm vs. på papir. Den viste, at de forsøgspersoner, der havde læst papirudgaven af en tekst, klarede sig markant bedre end dem, der havde læst den elektroniske udgave. Det skyldes ifølge den britiske forsker og psykolog, Katy Garland, at vi i højere grad gemmer den viden, vi får fra papirbøger, i langtidshukommelsen, hvorimod læsning foran en skærm overvejende bliver lagret i korttidshukommelsen.

Forskning viser også, at det er mere krævende at læse på en skærm. Det er hårdere for både øjne og hjerne, du bliver mere træt, og det er lettere at miste orienteringen i teksten.

Der er altså masser af gode argumenter for at give skærmen en timeout og få en fysisk bog mellem hænderne. 

Forståelse og fordybelse forringes

Jeppe Bundsgaard, som er professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, mener, at man bør tage undersøgelsens resultater meget alvorligt:

”Det er omkring 4. klasse, at man går fra at lære at læse til at lære igennem at læse. Læsning og tekstforståelse er en fuldstændig grundlæggende færdighed for også at kunne de andre fag. Det er derfor ret uheldigt, at den måde, man læser på skærm på, reducerer kvaliteten”, siger han i en artikel i Politiken. 

Pirls

Pirls står for ‘Progress in International Reading Literacy Study’. Det er en international undersøgelse af udviklingen i læsekompetence i fjerde klasse. Over 50 lande deltager i Pirls. Danmark har deltaget i Pirls siden 2006. 

Undersøgelsen har set nærmere på, hvordan skolebørn bliver påvirket af at læse elektroniske tekster. Den viser bl.a., at elever i de små klasser bliver dårligere læsere, når elektroniske medier erstatter papir og bøger. Elevernes tekstforståelse og evne til at fordybe sig bliver nemlig forringet, når læsningen foregår på en skærm. Undersøgelsen viser også, at danske elever generelt læser mindre og nyder læsningen mindre end de gjorde i 2011.

 

Den første læsning

Find bøger til 0. - 1. klasse >>

Læsning styrker hjernen

Modvirk demens og Alzheimers >>
MLO boern

Månedens læseoplevelse

Til børn er der en god bog hver måned >>
gode boger

Bøger om dyr

Find alle de gode bøger her >>

Bøger til drenge

Find alle de gode bøger her >>
gode boger

Bøger om rummet

Find alle de gode bøger her >>
gode boger

Bøger om fodbold

Find alle de gode bøger her >>