Ludo regler
Ludo
Det klassiske brætspil er en tidløs favorit i mange danske hjem. Gør dig klar til et sjovt og spændende spil, hvor held og strategi går hånd i hånd. Ludo er let at lære og samler hele familien om brætspilsglæden.
Ludo kort fortalt
Ludo er et klassisk brætspil for 2 til 6 spillere, hvor målet er at få alle fire brikker fra din startposition, hele vejen rundt på spillepladen og sikkert i mål i midten. Men pas på! Undervejs vil dine modstandere forsøge at slå dine brikker hjem, så du må starte forfra.
Spillet spilles med en terning, og held spiller en stor rolle, men du kan også bruge taktik til at blokere dine modstandere og beskytte dine egne brikker. Spillet kan spilles med en almindelig terning eller en speciel Ludo-terning med stjerne og globus.
Ludo 4 og 6 mands
Indeholder både en 4- og en 6-personers version af spillet. For 2-6 spillere fra 6 år.
Sådan spiller du Ludo
Ludo regler
Formål
Vinderen er den spiller, der først får alle fire af sine brikker sikkert i mål.
Spillets gang
- Hver spiller vælger en farve og placerer sine fire brikker i det tilsvarende "hus".
- For at få en brik ud på brættet skal du slå en 6'er med en almindelig terning. Hvis du spiller med en Ludo-terning, skal du slå en globus. Har du ingen brikker ude, har du tre forsøg.
- Når en brik er ude, må du flytte den det antal felter, som terningen viser.
- Slår du en 6'er eller en globus, får du et ekstra slag.
Særlige regler
- Slå en modstander hjem: Hvis din brik lander på et felt, hvor der allerede står en af dine modstanderes brikker, slår du brikken hjem til dens "hus". Modstanderen skal nu slå en 6'er (eller en globus) for at få den ud på brættet igen.
- Globus-felter: En brik, der står på et globus-felt, har "helle" og kan ikke slås hjem – medmindre en af dine egne brikker lander på feltet. De farvede globus-felter er kun sikre for brikker i den tilsvarende farve.
- Stjerne-felter: Land din brik på en stjerne, og du kan flytte den direkte til den næste stjerne på brættet. Stjernen tæller som en genvej.
- I mål: Når en brik er kommet hele vejen rundt, skal den bevæges ind på de farvede felter, der leder ind til midten. For at lande i midten, skal du slå det præcise antal øjne, der skal til. Hvis du slår for højt, rykker din brik det overskydende antal felter baglæns. En brik, der er kommet ind på de farvede felter, kan ikke slås hjem.